Současný stav na trhu nebankovních půjček
Rozhovor k současnému stavu na trhu nebankovních společností v ČR
Odpovídá Martin Křivý,
Jednatel společnosti MKR Consulting s.r.o.,
Provozovatele webů www.mkrpujcka.cz a www.pujci.me.
Co si všeobecně myslíte o současné situaci na trhu nebankovních společností?
Přestože na začátku roku 2011 vstoupil v platnost nový zákon, tak současný stav na trhu stále považuji za doslova alarmující. Stále se denně ve své praxi setkáváme s klienty, kteří byli doslova okradeni při žádosti o úvěr. Na českém trhu stále působí desítky neseriozních nebankovních společností, kterým jde místo o poskytování služby klientům pouze o vlastní zisk za všech okolností. Denně se setkáváme s příběhy lidí, kteří utratili tisíce korun za linky 0900, nebo za „poplatek za zprostředkování“ a nakonec žádnou půjčku stejně nikdy neobdrželi. Proto u naší společnosti nic takového nenajdete. My osobně se snažíme být co nejvíce otevřená firma a dáváme proto klientům možnost prostudovat si nezávazně naše smlouvy dopředu přímo na našich internetových stránkách.
Je podle Vás současná legislativa dostatečná, když zkraje roku 2011 začal platit nový zákon?
Osobně si nemyslím, že nový zákon špatnou situaci na trhu změnil. Kvituji ovšem s povděkem mediální zájem o tuto problematiku a tlak na neseriozní firmy, nebo zprostředkovatele. Lidé si bezesporu začali více všímat rozdílů mezi nebankovními firmami. Osobně bych byl pro další zpřísnění legislativních podmínek pro nebankovní společnosti, protože ti opravdu seriozní hráči na trhu již teď poskytují nadstandardní služby a neměli by mít problém se s dalším zpřísněním vyrovnat. Jinými slovy, klient by měl mít opravdu kvalitní zákonnou možnost se bránit v případě, že by se cítil poškozen jednáním nebankovní společnosti. V současné chvíli práva klienta prakticky kromě soudů hájí jen Česká obchodní inspekce a Finanční arbitr, a to je při vymahatelnosti práva u nás opravdu málo. Jedním z hesel naší společnosti proto je „pacta sunt servanta“, aneb „dohody se musí dodržovat“ – tato zásada pocházející již z římského práva se pro nás stala v průběhu našeho působení na trhu doslova alfou a omegou. Přál bych si, aby to i více firem vidělo stejně, třeba by se konečně pozitivně změnil mediální obraz nebankovních společností. Myslím si totiž, že v naší zemi je spousta lidí, kteří se například do registru neplatičů dostali až tak ne úplně vlastní vinou. Tak proč například lidi, kteří jen z neznalosti zákona ručili někomu známému (kdo neplatil) za půjčku ještě dále perzekuovat tím, že jim bankovní domy odmítnou možnost překlenutí krátkodobé platební neschopnosti?! Jenže přesně tohle se děje, ze slušných lidí tento systém nadělal neplatiče. A podobných příkladů bych našel mnoho.
Dobře, jak tedy má klient rozlišit seriozní nebankovní společnost od těch ostatních?
To je pro běžného člověka dost těžká otázka. Při současném stavu na trhu nebankovních společností, kdy je klient doslova zavalen různými „výhodnými“ nabídkami, které na něj útočí ze všech stran, je pro člověka, který o půjčku žádá poměrně složité rozlišit seriozní firmu od neseriozní. Určitým vodítkem by mohla být pověst firmy, dále ochota společnosti „vyložit karty na stůl“ dopředu, ještě třeba před samotným kontaktem s klientem, „odtajnit“ smlouvy (tak jak to koneckonců zákon nařizuje), vystavit je třeba na webu, tak jak to děláme třeba my a dát tak klientovi možnost se dopředu kvalifikovaně rozhodnout, zda do jednání s danou společností vůbec vstoupit. Tzn. postupovat přesně dle litery zákona a klienta dopředu seznámit se všemi aspekty půjčky, veškerými náklady, případnými smluvními pokutami, atd. V současné době tak postupuje podle mého názoru jen zlomek poskytovatelů nebankovních půjček a navíc jsou to většinou pouze renomované nebankovní, či bankovní domy.
A co říkáte doslova „mediální hysterii“ ohledně ukazatele RPSN?
Ukazatel RPSN, který se v současnosti stal mantrou všech odpůrců nebankovních půjček je příběh sám o sobě. Nejen, že jeho výpočet je pro obyčejného člověka tak složitý, že osobně nevěřím tomu, že mu někdo z běžných žadatelů opravdu do důsledku porozumí, (ukazuje vzorec pro výpočet RPSN). ale zároveň je v určitých ohledech tento výpočet naprosto nesmyslný. Vezměte si například systém naší společnosti MKR Consulting a to modelový příklad, kdy si klient půjčínapř. 5.000,- Kč, zaplatí za to poplatek ve výši 750,- Kč / měsíc a po měsíci peníze vrátí. Jeho celkové náklady na půjčku tedy činí 5.750,- Kč a těch 5.000,- Kč jej v nákladech stojí tedy pouze 750,- Kč, což je 15% z částky 5.000,- Kč. Po dosazení těchto čísel do vzorce RPSN ovšem dostaneme hodnotu RPSN 435%. To osobně považuji za značně matoucí údaj pro koncového spotřebitele a zároveň považuji za více než nefér tlak na zákonné omezení výše tohoto ukazatele, který ve skutečnosti náklady na půjčku tak úplně nevyjadřuje a to hlavně z důvodu složitosti jeho vzorce, který promítá celkové náklady půjčky vždy jen do délky jednoho roku. Společnosti jako my, poskytující krátkodobé půjčky například na dobu jednoho měsíce to staví do značně nevýhodné pozice a osobně bych se přimlouval za změnu metodiky výpočtu tohoto ukazatele, případně o jiný jasně zákonem definovaný systém výpočtu celkových nákladů půjčky.
Co podle Vás právě Vaši společnost odlišuje od ostatních firem na trhu?
Bezesporu je to v první řadě osobní přístup ke každému klientovi. Naší prioritou vždy bylo poskytovat službu lidem. Každý náš klient má vždy možnost se obrátit na svého obchodního zástupce, se kterým má osobní vazbu již od podpisu smlouvy a předání hotovosti. Sám bývám velice rád v osobním kontaktu s klienty a prakticky si na tom zakládám, za dobu našeho působení na trhu obdrželi stovky klientů půjčky přímo z mých rukou.
Poslední otázka, co byste si ve vztahu k Vašemu oboru do budoucna přál?
Takové ty standardní věci, určitě lepší vymahatelnost práva v ČR, serioznější podnikatelské prostředí, ekonomickou stabilitu ČR, tvrdší postihy za trestnou činnost, ale nejvíc ze všeho větší mezilidskou slušnost.
Děkuji za rozhovor.
Také děkuji.
Komentáře
Okomentovat